Spelregels

Rotterdams En Amsterdams Klaverjassen

De regels van het klaverjassen bij GameDuell zijn afgeleid van het traditionele Nederlandse klaverjassen en ook zijn suggesties van verschillende spelers gebruikt om de speelbaarheid op GameDuell te verbeteren.

In dit bericht kunt u alle regels lezen:

Wetenswaardigheden:

Kaarten bij het klaverjassen

Bij het klaverjassen worden zowel de harten, ruiten, schoppen en klaveren kaarten gebruikt. Er worden slechts 32 kaarten gebruikt, namelijk de 7 t/m het Aas van de hierboven genoemde kleuren. Bij het klaverjassen wordt er met troeven gespeeld. Dit betekend dat iedere ronde 1 bepaalde kleur troef is. Bij het Rotterdams klaverjassen wordt random een troef gedraaid en bij het Amsterdams klaverjassen is het aan de speler om de troef te kiezen. In beide gevallen zit de speler die bepaalt wat de troef is altijd aan de linkerkant van de deler. Let op want de troefkaarten zijn niet alleen sterker dan de normale kaarten maar hebben ook andere waardes op het gebied van punten:

Normale Kaarten:

  • Aas – elf punten waard
  • Tien – tien punten waard
  • Heer – vier punten waard
  • Vrouw – drie punten waard
  • Boer – twee punten waard
  • 7 t/m 9 – alleen nul punten waard

Troefkaarten:

  • Boer – twintig punten waard
  • Negen/Nel – veertien punten waard
  • Aas – elf punten waard
  • Tien – tien punten waard
  • Heer – vier punten waard
  • Vrouw – drie punten waard
  • 7 en 8 – nul punten waard

Klaverjassen Spelen

De 32 kaarten worden geschud en vervolgens over vier spelers gedeeld waardoor iedere speler dus 8 kaarten heeft. Vervolgens bepaald de speler die links van de deler zit wat de troef is. Zoals gezegd kan bij het Amsterdams klaverjassen de speler zelf kiezen terwijl er bij het Rotterdams klaverjassen een willekeurige troef wordt gegeven en de speler dus niet zelf kan beslissen. De speler heeft echter wel bij zowel het Rotterdams als het Amsterdams klaverjassen de optie om te passen. Mocht toevallig iedereen passen dan moet de deler het zeggen.

Zodra men weet wat de troef is wordt de eerste slag gespeeld. Het doel bij het klaverjassen is om zoveel mogelijk punten bij elkaar te sprokkelen samen met uw partner. Je moet altijd de kleur van de speler die uit komt bijlopen tenzij dit niet anders kan. In dit geval moet je de hand aftroeven en mocht je ook geen troeven hebben dan mag je pas een andere kleur bijlopen.

OPGELET: Dit zijn de verschillen tussen het klaverjassen Rotterdams en klaverjassen Amsterdams en klaverjassen Utrechts

Rotterdams:

Mocht er troef gespeeld worden moet je sowieso een hogere troef spelen wanneer je de kans hebt.

Amsterdams:

Wanneer er troef gevraagd wordt of er al een troef gespeeld wordt en je moet ook een troef spelen, is het verplicht om over de andere troef heen te gaan, tenzij je partner de hoogste troef op tafel heeft liggen, in dit geval mag je elke andere kaart spelen.

Puntentelling

Aan het eind van de ronde wordt bepaald hoeveel punten beide teams hebben en worden deze genoteeerd. Mochten jij en je partner het hebben aangenomen moet je minstens meer punten dan de tegenpartij halen inclusief de roem. Als dit lukt dan krijgen beide teams de punten die ze die ronde behaald hebben, lukt het niet dan krijgen de tegenstanders alle punten inclusief de roem.

Bij het klaverjassen zijn er in een ronde 162 punten te behalen waarvan de troefkaarten alleen al 62 punten waard zijn, de niet troef kaarten 30 punten per kleur waard zijn en ook krijg je 10 punten wanneer je de laatste slag wint – in totaal 162 punten dus. Ook valt er roem te behalen zoals hieronder te zien valt.

Mocht er trouwens een partij in lukken alle slagen te winnen dan behalen deze een “Pit” en krijgen ze 100 bonus punten.

Roem:

Roem bij het klaverjassen is een systeem waarbij extra punten behaald kunnen worden door de winnaars van een bepaalde slag waarbij bepaalde kaarten op tafel komen te liggen.

Roem-punten:

  • Een straat van 3 van 1 kleur – 20 roem
  • Een straat van 4 van 1 kleur – 50 roem
  • 4 zelfde kaarten – 100 roem
  • 4 Boeren – 200 roem
  • Stuk (troef heer en troef vrouw) – 20 roem

Begrippen van het klaverjassen:

  • Troef – De kleur kaarten die in een ronde extra waardevol en belangrijk
  • Roem – Het behalen van bonus punten wanneer een bepaalde kaartencombinatie op tafel ligt.
  • Deler – Degene die de kaarten deelt.
  • Slag – Een slag wordt gemaakt wanneer vier mensen een kaart bijleggen
  • Ronde – Een ronde bestaat uit 8 slagen..
  • Straatje – Een straatje duidt aan dat er roem behaald is. Een straat kan zowel uit drie als vier opeenvolgende kaarten bestaan.
  • Nat – Als iemand “speelt” en vervolgens niet meer punten weet te halen dan de tegenstanders gaat deze nat en verliest alle punten.
  • Pit – Een pit kan behaald worden door alle slagen in 1 ronde te winnen. Pit word beloond met 100 bonuspunten.
  • Stuk – Troef heer en troef vrouw. Deze combinatie geeft 20 bonus roem aan de winnaar van de hand waarin deze twee voorkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *